VE VÝSTAVBĚ! VE VÝSTAVBĚ! VE VÝSTAVBĚ! VE VÝSTAVBĚ! VE VÝSTAVBĚ! VE VÝSTAVBĚ!
Hledat
Navigace: MALODOLY > Lány > DŮL MIROŠOVSKÉHO TĚŽAŘSTVA

DŮL MIROŠOVSKÉHO TĚŽAŘSTVA

DŮL MIROŠOVSKÉHO TĚŽAŘSTVA (NEVÍ SE, JAK SE VLASTNĚ JMENOVAL, ALE JSEM NA STOPĚ) BYL ZALOŽEN PO ROCE 1882 V DOLOVÝCH MÍRÁCH FÜRSTENBERKOVÝCH. VÝCHODNĚ ASI 300-400 METRŮ JE NEZNÁMÝ PROPAD PO JÁMĚ, TŘEBA ZDE BYL PŮVODNÍ FÜRSTENBERSKÝ DŮL? STEJNÉ UHELNÉ POLOHY PAK DOTĚŽOVAL VE DRUHÉ POLOVINĚ DVACÁTÉHO STOLETÍ DŮL NOSEK (PŮVODNĚ ZALOŽENÝ JAKO "JAROSLAV").

CO TADY DĚLALI MIROŠOVŠTÍ? V OKOLÍ MIROŠOVA BYLO BOHATÉ LOKÁLNÍ LOŽISKO KOKSOVATELNÉHO UHLÍ, KTERÉ FÜRSTENBERKY ZAJÍMALO, PROTOŽE PROVOZOVALI ŽELEZÁRNY A JEJICH UHLÍ SE KOKSOVAT NEDALO. TAK TAM PROVOZOVALI VLASTNÍ DŮL A S MIROŠOVSKÝM TĚŽAŘSTVEM ZDAŘILE KOOPEROVALI. ZŘEJMĚ NA OPLÁTKU VZNIKL DŮL MIROŠOVSKÉHO TĚŽAŘSTVA ZDE.

NEZŮSTALO TO BEZ NÁSLEDKŮ, PO TRANSFORMACI MIROŠOVSKÉHO TĚŽAŘSTVA SE TOTO ÚSPĚŠNĚ ZAPOJILO DO EXPLOATACE ZÁPADNÍ ČÁSTI KLADENSKÉ SLOJE NĚKOLIKA VELKODOLY. NEJPŮSOBIVĚJŠÍ BYL DŮL "JAN" DOMINUJÍCÍMU PANORAMATU OBCE LIBUŠÍN. DALŠÍM DOLEM POD HLAVIČKOU POZMĚNĚNÉ "LIBUŠÍNSKO-MIROŠOVSKO-SVATOŇOVICKÉHO TĚŽAŘSTVA" BYL DŮL "WANIECK" U SRB. FŮZÍ KAPITÁLU TYTO PŘEŠLY NA "PRAŽSKOU ŽELEZÁŘSKOU SPOLEČNOST", KTERÁ VLASTNILA OPĚT LIBUŠÍNSKÝ VELKODŮL "MAX" (NAZVANÝ JE PODLE MAXE EGONA Z FÜRSTENBERKU - ČLENA SPRÁVNÍ RADY) A TAKY "SCHOELLER" (POSLEDNÍ KLADENSKÝ MOHYKÁN, KTERÝ BYL TERMINOVÁN ZÁJMEM KARVINSKÝCH DOLŮ) A TAKY "JAROSLAV" (POZDĚJI "NOSEK", KTERÝ SE STAL KOLÉBKOU BRIGÁD SOCIALISTICKÉ PRÁCE).

ZPĚT KE ZDEJŠÍMU MIROŠOVSKÉMU DOLU. JÁMA BYLA HLUBOKÁ 95 METRŮ. SLOJ BYLA MOCNÁ PŮL DRUHÉHO METRU A UHLÍ BYLO OPROTI HLAVNÍ KLADENSKÉ PODŘADNĚJŠÍ KVALITY. PROTO BYLA ČINNOST DOLU UKONČENA JIŽ 1889, TEDY PO PÁR LETECH PROVOZU. TO BY VYSVĚTLOVALO MLČENÍ LITERATURY. MIMO OZNAČENOU JÁMU EVIDUJI JEŠTĚ NĚKOLIK PROPADŮ NÍŽE PO SVAHU, Z NICHŽ JEDEN JE PRAVDĚPODOBNĚ DALŠÍ JAMOU. VEDE K NÍ LINEÁRNÍ PROPAD, COŽ BY NASVĚDČOVALO EXISTENCI KANÁLU K VĚTRNÍ PECI MIMO JÁMU? DOBA A HLOUBKA JÁMY UKAZUJÍ NA PŘÍTOMNOST PARNÍHO TĚŽNÍHO STROJE, NEMOŽNOST ODVÁDĚNÍ VOD "DĚDIČNOU" ŠTOLOU PŘEDPOKLÁDÁ JEHO VYUŽITÍ I PRO ČERPÁNÍ DŮLNÍCH VOD. ŠLO ZŘEJMĚ O LOKOMOBILU, STABILNÍ TĚŽNÍ STROJ DOSTÁVAL DŮL PERSPEKTIVNÍ AŽ PO OVĚŘENÍ DLOUHODOBÉ TĚŽBY (TO PRÁVĚ NEBYL ZDEJŠÍ PŘÍPAD). OSÁDKU DOLU ODHADUJI DO STOVKY ZAMĚSTNANCŮ, KTEŘÍ ZŘEJMĚ NEVYUŽÍVALI JÍZDU PO LANĚ (BYLY BY TU ZÁPISY Z KONTROL BÚ), ALE FÁRALI DOLŮ PO ŽEBŘÍCÍCH DRUHOU (NETĚŽNÍ) JAMOU, KTEROU SE ČERPALA VODA (TJ. NÍŽE PO SVAHU). HAVÍŘI I ŠTAJGŘI BYLI TAŽNÍ PTÁCI, TAKŽE ODNĚKUD PŘIŠLI (LÁNSKO) A JINAM ODTÁHLI (LIBUŠÍNSKO).

NIC VÍC SE KE ZDEJŠÍMU DOLU ZJISTIT NEPODAŘILO. VŠECHNY DOSTUPNÉ PRAMENY MLČÍ. JEDINNOU NADĚJÍ JE STAVEBNÍ NÁKRES DOLU PLOSKOV Z ARCHIVU FÜRSTENBERKŮ A KONEČNÁ FAKTURACE STAVBY, KTERÁ NASVĚDČUJE, ŽE BUDOVY DOLU BYLY STAVĚNY PRO OBCHODNÍHO PARTNERA (STEJNĚ JAKO RUDSKÝ MLÝN Z TÉŽE DOBY), TAKŽE JE NADĚJE, ŽE JDE O TUTO LOKALITU. ALE NEPOTVRZENO.

PÁR DAT DO PRANICE: NEDALEKO JE ZARAŽEN POZDĚJŠÍ VRT Lh15. JAKÝ MÁ PROFIL?  LH-15: 65.20 - 65.40 uhlí páskované, 65.40 - 65.50 uhlí jílovité. PROČ TEDY BYLA JÁMA HLUBOKÁ 95 METRŮ (DUnK)? DÁLE - JEN PÁR SET METRŮ DETEKOVÁNY "UMO" (Unidentified Mining Object). JDE O JÁMY PŘEDCHÁZEJÍCÍ "MIROŠOVSKÉ", NEBO TO JSOU POZŮSTATKY VĚTRACÍCH JAM? POZN. UMO JSOU ZPRACOVÁNY ZVLÁŠŤ.

MÁTE LEPŠÍ? VÍTE VÍC? REAGUJTE NA:  malodoly@seznam.cz

ZDE NAJDETE ODKAZ NA FOTODOKUMENTACI:

http://malodoly.rajce.idnes.cz/MIROSOVSKY_DUL_U_PLOSKOVA

 
© malodoly.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky