Ještě před skončení těžby na dole "Adolf Josef I" - v roce 1921 (datum povolení stavby) bylo přikročeno k otvírce nového dolového pole v důlních mírách "Barbora V", "Václav" a "Eduard" dolem "Adolf". Ražba jam už probíhala minimálně následující rok, protože hned z jara je zachycen spor o výši komína lokomobily. DUnK uvádí ale rok založení dolu až 1923, tedy po koloudaci. Každopádně severozápadně od obce, opět na náhorní planině, v místech nynějšího fotbalového hřiště, byla vyhloubena sdružená jáma do 70 resp. 75 metrů, podle toho, jakou literaturu čteme.
Lokomobila byla značky "Umrath a spol" z roku 1910, celodřevěná těžní věž měla základnu 5,5 x 5,7 metru a výšku 15,3 metru. Báňským správcem byl František Schaffař, jako důlní ( zřejmě strojníci?) jsou zachycena jména Rudolf Jelínek, Josef Füss a Jindřich Bohatý. Údaje jsou čerpány od pana Boh. Knoblocha.
Jámy byly každopádně dvě situované od sebe cca 20 (někdy je uváděno jen 11) metrů. Těžilo se sice strojně, ale jízda mužstva na laně nebyla povolena, slézalo se po fártech. Jamami byly otevřena separátní, četnými poruchami rozsekaná, pánvička o nízké mocnosti (Schwarzenberci uváději 60-90 cm). V dole byly sice koleje, ale dopravovalo se výhradně ručně bez mechanizace. Těžební náklady, nedostatek odbytu a geologické poměry měly za následek, že těžba zde byla ukončena velmi brzy, již k 31.červenci 1928. Následující rok byly obě jámy zasypány.
DUnK uvádí větší hloubku, větší mocnost sloje (0,9-1,2 m) a dokonve i pozdější datum uzavření dolu (1938) a vypadá to, že i tentokrát přebírá údaje z dolu "Adolf " ale toho z Kounova.... No a někde mám ještě článeček o tom, že při hloubení se zde našla jakási fosilie, tak až ho najdu, připojím ho sem.
Fotodokumentace zde (klikni): http://malodoly.rajce.idnes.cz/ADOLF_KROUCOVA_A_FOTBALOVEHO_HRISTE
MÁTE LEPŠÍ? VÍTE VÍC? REAGUJTE NA: malodoly@seznam.cz