VE VÝSTAVBĚ! VE VÝSTAVBĚ! VE VÝSTAVBĚ! VE VÝSTAVBĚ! VE VÝSTAVBĚ! VE VÝSTAVBĚ!
Hledat
Navigace: MALODOLY > Lužná > DOLY NA BELŠÁNCE > DŮL BELŠANKA

DŮL BELŠANKA

TĚŽNÍ JÁMA HLUBOKÁ JEN 16 METRŮ BYLA ZALOŽENA KNÍŽETEM FÜRSTENBERKEM AŽ V ROCE 1920 V DŮLNÍM MÍRÁCH "PROKOPI", DŮL MĚL TEDY ZŘEJMĚ PŘEDCHŮDCE. PRAVDĚPODOBNĚ ŠLO O "PROKOPSKOU ŠTOLU" ZMIŇOVANOU V MATERIÁLECH KOLEM ROKU 1900. MĚLA BY TO BÝT TA, JEJÍŽ ZBYTKY BYLY ZRENOVOVÁNY U SILNICE A JSOU NYNÍ K VIDĚNÍ.

PODKLADŮ JSEM V MEZIDOBÍ SEHNAL DOSTEČNÉ MNOŽSTVÍ, BUDE JEN OTÁZKOU ČASU SEM NĚKTERÉ Z NICH UVÉST. MÁM MAPY, PLÁNY POVRCHŮ, POPISY PROVOZNÍCH UDÁLOSTÍ.

DŮL BELŠÁNKA ZAJIŠŤOVAL SVOU TĚŽBOU UHLÍ DO FÜRSTENBERKOVY ELEKTRÁRNY VILMA (VILHEMÍNA), KTERÁ BYLA ZPROVOZNĚNA V ROCE 1924, PROTO MUSEL PO DOBU JEJÍHO PROVOTU 1926-30 PRUDCE ZVÝŠIT TĚŽBU, POTÉ BYL OPUŠTĚN.

JAK JE JIŽ FOLKLOREM - ČASTÉ ZMĚNY NÁZVŮ DOLŮ MAJÍ NA SVĚDOMÍ ZMATEK V DATECH. PO VÁLCE ZAČALO VADIT JMÉNO BÝVALÉHO PROTEKTORÁTNÍHO MINISTRA NA BLÍZKÉM DOLE A TAK SE Z DOMINIKA STAL DŮL BELŠÁNKA. NEJDE VŠAK O TENTO.

Zpráva pana Zdeňka Hrdiny:

Tak jsem něco hledal v poznámkách kolem řevničovnské lesní dráhy a našel pár poznámek kolem dolu Belšánka.
Vše je z fondu Velkostatek Křivoklát - Ústřední správa, karton 803, inv.č 920, sg.15-2-5
a časově 1919-25
souvisí to předevšim s účtováním ražby Prokopské štoly na Belšánce
-dolování na Belšánce provádějí společnou silou centrálním ředitelstvím fürstenberského velkostatku a rakovnickou šamotkou
-zpráva z 06/1919 uvádí, že dolování řídí Ing.dr.Rudolf Karlík ; když začalo docházet uhlí byly provedeny vrty na mírách Amálie a Prokop na účet šamotky, aby se nazdržovalo, tak byly nalezená ložiska zapsána na Dr.Karlíka
29.7.1919 dala šamotka výpověď na dolování na Belšánce s tím že ve staré štole je uhlí vyrubáno až k vodě
dále je uvedeno že šamotka vlastní svůj důl RAKO v Krčeláku (u Lubné)
elektrárna na Belšánce má jeden parní stroj Ringhoffer a bylo navrženo přikoupit vybavení z elektrárny v Přísečnici
-v roce 1925 se řešilo spojení dolu Belšánka s železnici - byly řešeny 3 varianty - propojení s lesní želznicí, vzdušná lanovka (cca 1200 m) a pozemní lanovka
-v 03/1925 je dokonce oslovena firma Kress na možné napojení lesní železnice a byl řešen i nákup vlastní lokomotivy

-v 11/1922 začalo hloubení nového dolu na Belšínce, byl však mělký, více méně pod loukou, kterou protékal potok, takže stále mokrý ; uhlí odebírá vlastní elektrárna a statky, jinak je neprodejné (lihovar Amálie, Hřebečník, Karlov ; pivovar Krušovicem Křivoklát ; lihovar Maxov, Nižbor, Olešná, Petrovice, Všetaty)
-v 09/1924 byla z dolu Belšánka do elektrárny Vilma postavena úzkorozchodná dráha na odvoz mouru ; délka cca 300 m, 2 vozíky, účty od firmy Káš a Werner na celkem 7502,69 Kč
-11/1922 provedena kotelní revize lokomobily, která slouží k obsluze vrátku (kotel Schranz & Rödinger rok 1897)

MÁTE LEPŠÍ? VÍTE VÍC? REAGUJTE NA:  malodoly@seznam.cz

 
© malodoly.netstranky.cz - Web vytvořen a provozován prostřednictvím služby netstranky.cz