Vojtěžské doly prošly několikarerou majetkovou transformací. Z původního spolutěžaře se Jan Herold stal jejich 100% vlastníkem, aby potom, po problémech se zvýšenými náklady (nejen) při čerpání důlních vod, musel pohledávky svých věřitelů kapitalizovat a tak se roku 1857 jeho společnost změnila na "Rakovnické kamenouhlené nákladnictvo". A když ve společnosti převážil spolupodílník rodina Županských, tak ze společnosti v roce 1859 odchází.
Těžební společnost však má stále vleklé problémy s financováním a řešení se nakonec nachází daleko od Rakovníka. Županský s novými společníky - brněnskými obchodníky - transformuje svoji společnost a ta dostává nové jméno vyjadřující původ finanční inijekce - "Moravia". Ta poté v těžbě zde, ale i jinde na Rakovnicku, pokračuje úspěšně dál. Tento boom spadá k letopočtu 70.let 19.století. Konkrétně 1869 - 1879.
Noví majitelé se dohodli s městem (viz kapitola před touto) a nechali vypustit v roce 1870 oba rybníky na červeném potoku z Lišan, které blokovaly těžbu v západní části uhelného pole. Byl to rybník "Veliký" (též "Prdatka" zvaný) v horní části a rybník "Kavan" v dolní části s hrází v místě dnešní silnice na Strašecí. Také byla zřízena pro lepší odbyt uhlí železniční vlečka na luženské nádraží buštěhradské dráhy. Práce byly prováděny paralerně s protahováním tratě do centra Rakovníka z prostoru dnešní zastávky "RKZ".
Příliv nového kapitálu se v lokalitě projevil i zakládáním dalších jam, které mohly být raženy do větších hloubek (70-80 metrů), protože společnost si mohla dovolit moderní účinná čerpadla a výkonově odpovídající parní stroje. Jedná se zejména o obě jámy "Mořic I+II" a "Jánskou" (též Jan, Johann) s "Ernstem" (též Arnošt).
Nastává největší rozkvět zdejších dolů, navíc "Moravia" přikupuje i blízké doly "Na Spravedlnosti" (1871) a zaměstnává tak více jak 800 pracovníků! Na tu dobu (i na dnešní) obdivuhodné číslo. Však se v té době pořádaly v Rakovníku hornické parády a každou neděli v letech 1875-6 hrála na náměstí v zahradě "u zlaté koruny" hornická kapela! (vyhrabe někdo někdy rakovnickou hornickou uniformu z této zlaté éry, fedrpuš a švancaru, dočkám se?)
Těžba je však natolik intenzivní, že ložisko začíná být vyčerpáno. Staré jámy jsou zavírány a navíc je těžba místního uhlí pod ekonomickým tlakem lacinějšího dovozu po čerstvě zřízené železniční odbočce z Lužné. Moravští finančníci berou zpátečku a areál je nabídnout k prodeji. Všem je jasné, že zlatá uhelná éra je ta tam.
MÁTE LEPŠÍ? VÍTE VÍC? REAGUJTE NA: malodoly@seznam.cz